Ahad, 11 November 2012

ZUHAL



Planet Zuhal merupakan planet yang paling cantik sekali. Jika dilihat dari bumi, ia kelihatan kabur sebab terdapat jalur pada nya. Angin yang bertiup diplanet ini 3 kali ganda lebih kuat dari angin yang bertiup di Musytari. Di Zuhal, terdapat peredaran jalur. Terdapat 2 jenis jalur, zon terang dan zon gelap. Zon terang mempunyai suhu yang lebih tinggi. Musytari nampak kabur kerana atmosferanya berisi dengan gas metana. Ketumpatan Zuhal kurang dari bumi. Dan ini mencadangkan yang Zuhal sama dengan Musytari.

Atmosfera planet ini kaya dengan gas hidrogen dan helium. Gas-gas ini tak dapat membebaskan diri dari planet kerana planet Zuhal sejuk dan gravitinya amat kuat. Suhu yang sejuk membuatkan atom-atom hidrogen dan helium tidak dapat bergerak kerana kurang tenaga. Itulah sebabnya planet-planet Jovian dipanggil planet primitif kerana masih mengekal kan gas hidrogen dan helium. Teras Zuhal agak kecil dan mengandungi unsur-unsur berat seperti Ferum dan Magneseium.

Gelang Zuhal

Zuhal mempunyai beribu juta gelang dari yang bersaiz debu sehingga ke saiz rumah. Semuanya berada dipusat khatulistiwa. Gelang-gelang nya terbahagi kepada banyak lapisan dan dan dibahagikan dengan pembahagi 'Cassini'. Gelang-gelang nya dibuat dari lapisan 'Ringlets'. Sesetengahnya sempit dan sesetengahnya lebar. Jika dilihat dari bumi, kita hanya dapat melihat 3 gelang utama. Terdapat 20 bulan didalam gelang nya. Bulan-bulan nya diperbuat dari ais dan batu. Bulan yang terbesar di planet Zuhal dipanggil Titan. Ianya lebih besar dari planet Utarid dan sangat sejuk. Suhunya mencapai -179 darjah selsius.

Sejarah Zuhal

Melalui pengkajian, Zuhal terbentuk dari kawasan luar nebula suria. ia diperbuat dari ais. Ia juga mempunyai graviti yang kuat kerana jisimnya besar. Terasnya mengandungi batu-batu, mantelnya mempunyai cecair logam hidrogen dan keraknya mempunyai cecair hidrogen. Separuh dari bulan-bulan di Zuhal terbentuk bersama-sama pembentukkan Zuhal dan setengah lagi dari asteroid. Permukaan bulan nya berkawah(purba). Dikatakan, bulan Titan mungkin berasal dari satu planetesimal besar yang terpe rangkap dalam orbit Zuhal.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan